fredag 2 december 2016

...cry later

"Buy now, or cry later"

Passerade ett skyltfönster som jag passerar varje arbetsdag . Det var nyskyltat inför jul. Endast en produkt i fönstret, resten var dekoration och en stor upplyst skärm med texten ovan. En butik som säljer lite dyrare märken och är populär, men det enda jag fastnade för var texten. Vad säger den?

Black Friday höll på att avrundas när jag passerade genom Göteborg i fredags. Mängder av erbjudanden och tusentals människor trängdes och skulle "fynda". Lönen hade dessutom kommit för de flesta, så passande! Vilken grej! Så billigt, så bra!
Really? 
Svenskar konsumerar som aldrig för och det är ohållbart. Över fyra jordklot behövs för att mätta alla invånare i Sveriges konsumtionsbehov. Jag repeterar...OHÅLLBART!
http://www.di.se/nyheter/svenskarna-forbrukar-42-jordklot/ 
Men den här informationen verkar snarare rinna av de flesta, som vatten på en gås. Hur dumma i huvudet är vi? Vi påverkas och följer med strömmen - den är mänskligt, men medvetna bör vi vara och agera därefter! 

Låt oss gå bland mängder av butiker - utan att vara på jakt efter något alls. Titta på utbudet -mängden varor, deras syfte och variation. Materialet och priset. Vad ser du? 
Behövs allt det här? Behöver jag något av det här? Hur länge kan det hålla? Hur ska man ta hand om produkten? Vad gör man med den när den är förbrukad?
I butik kan du avgöra lite mer än vad du kan göra vid nätshopping. Men ingen fara, du kan ju skicka tillbaka varan kostnadsfritt eller sälja vidare om det inte är vad du förväntar dig? Men transporterna bakom den servicen? Embalaget? 

Nej, vi vill inte "cry later" - inte för att vi inte skaffade det vi trodde behöva. Utan snarare för att vi inte tänkte till och blev medvetna om våra verkliga behov, i det långa loppet och det stora hela. 
Serie: Bill Watterson

65 miljarder svenska kronor under ett år läggs på reklam och marknadsföring - bara så ni vet. /källa konsumentverket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar