Pang! Som en rejäl skakning kastades man in i arbetet idag. Från att ha haft flera lugna semesterdagar som fyllts med egna kreativa projekt, var man där med 29 ungar runt fötterna igen. Det gick trögt, jag blev trött och kände mig som en bläckfisk med maximalt antal armar och minst lika många öron och ögon.
För de flesta ungar har säkert som jag haft ett lugnt lov, med sina egna projekt och inte suttit still med 28 jämnåriga runt sig. De har kunnat äta, gå på toaletten och sträcka på sig när det passar. Kanske tagit en promenad ute, cyklat eller suttit och pratat.
Så låt oss tala om skolmiljön. Insidan med uppehållsytor, korridorer och salar, matsal. Slitstarka golv, något slitna väggar och än mer nötta bord och stolar. Utsidan med asfalt, gräs och cykelställ, någon buske och kanske en gunga och lite sand eller grus. Ser det inbjudande ut? Ser det kreativt ut? Finns det ytor att stå på? Platser att få lugn? Vad lär man sig i den miljön?
Skulle nog beskriva de flesta skolmiljöer som torftiga. Det stimulerar väldigt sällan till lek, samarbete, kunskap och vördnad.
Jag tittar på det här och drömmer...
https://www.youtube.com/watch?v=DC3H0sxg4tY
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar